A harmadik mindenségrendi kör

Tanulmányozás 2025

A harmadik mindenségrendi kör

A harmadik kozmikus [azaz mindenségrendi] kör az Urantia könyv olvasói számára jelentőséggel bíró fogalom. Ahogyan az arany tisztaságának meghatározásához egykor próbakövet használtak, úgy az Urantia könyv olvasói számára ezt a kört hasonlóképpen rejtély övezi. E körben a felemelkedők további előnyökben részesülnek. Ebben a körben – mely még a húsvér testben elérhető – a feljavult szellemi képességek elkezdenek megmutatkozni.

Bár ez az írás nem az összes (hét) mindenségrendi kör teljesítéséről szól, azért egy-két szót feltétlenül kell ejtenünk arról, hogy melyek is ezek. Minden szellemi fejlődés egyéni. Az Urantia könyv szerint:

„A halandói fejlődés körei a társított értelmi, közösségi, szellemi és mindenségrendi látásmódbeli értékek szintjei.” (49:6.8)

Mindenki a hetedik mindenségrendi körnél kezdi, és a saját tempójában halad az első mindenségrendi kör felé. Minden kör az egyén szellemiesülésének mércéje, és sajátos mindenségrendi valóságokkal jellemezhető, amelyeket fel kell ismerni és el kell sajátítani.

„Amint a halandói elme legyőzi az állati örökségből származó tehetetlenséget és eléri az emberi értelem és megszerzett szellemiség harmadik körét, egy (a valóságban kettő) személyes angyal azon nyomban teljesen és kizárólagosan az adott felemelkedő halandóhoz szegődik.” (113:1.8)

Az ilyen halandók a morontia életben a korszakos vagy egyéb megítéltetési döntésektől függetlenül újraszemélyesülhetnek. (49:6.8)

A harmadik mindenségrendi kör a legtöbb urantiai számára különösen érdekes. Ez az a szint, ahol a beteljesülés-őrangyalt kirendelik, és ahol a halál után felgyorsul a morontia szférákra való átvitel. A kulcskérdés az, hogy tulajdonképpen miben áll a harmadik kör elérése? Az Urantia könyvben számos támpontot találhatunk arra vonatkozóan, hogy milyen tulajdonságok tükrözik a kör-elérésnek ezt a szintjét.

Mint a tulajdonságok leírásánál általában, itt is kétféle módszerrel lehet meghatározni egy tárgy eredendő sajátosságait. A legkézenfekvőbb a tárgy megfigyelése és a tulajdonságainak feljegyzése. Egy kevésbé elterjedt módszer annak vizsgálata, hogy mi nem a tárgy. A jelen összeállítás mindkét megközelítést alkalmazza, kezdve a kevésbé elterjedt módszerrel.

Lévén, hogy hét kör-elérés van, a másik hat kör tulajdonságainak vizsgálata adhat a legtöbb ismeretet. Az Urantia könyv a kör-elérések bemutatását a hetediknél kezdi és az első körig halad a beszámolóban. A könyv a hetedik, a harmadik és az első körről bővebb leírást tartalmaz, de a többiről általában hallgat.

A hetedik mindenségrendi kör

„A hetedik kör elérése az igazi emberi személyiség működésének kezdetét jelzi.” (110:6.1)

„A hetedik kör. Az emberi lény akkor lép ebbe a körbe, amikor kifejleszti a személyes választásának, az egyéni döntésének, az erkölcsi felelősségének erőit és a szellemi egyéniség kialakításának képességét. Ez jelzi a hét elmeszellem-segédnek a bölcsesség szelleme irányítása alatti egyesített működését, a halandó teremtménynek a Szent Szellem befolyása alá kerülését, és az Urantián az Igazság Szellemének első működését, a Gondolatigazítónak a halandói elmébe való befogadásával együtt. A hetedik körbe lépéssel a halandó teremtmény a helyi világegyetem valóban lehetséges létpolgárává lesz.” (110:6.13)

„Egy hetedik vagy hatodik kört elért lény éppen olyan igazán Istent ismerő – a fiúi elismertségnek tudatában lévő – lehet, mint egy második vagy első körbe lépett, de az ilyen alacsonyabb rendű körben lévő lények sokkal kevésbé vannak tudatában a Legfelsőbb Lényhez fűződő tapasztalásbeli viszonynak, a világegyetemi létpolgárságnak.” (110:6.16)

„A kiindulási vagy hetedik körben az emberi lényeknek egy őrangyaluk van, akit ezer halandó felügyeletére és vigyázására kijelölt, egy századnyi kerub segít.” (113:1.7)

A hetedik kör elérése a bolygón élő emberek többsége számára biztosra vehető. Hacsak nincs olyan testi fogyatékossága az illetőnek, ami akadályozza a normális tapasztaláson alapuló létet, a legtöbb ember belép ebbe a körbe.

A hetedik körnek számos ismertetőjegye van:

  • a személyiségműködés kezdete,

  • a személyes választás hatalma (egyéni döntés),

  • erkölcsi felelősség,

  • a szellemi egyéniség elérésének képessége,

  • a hét elmeszellem-segéd egyesített működése,

  • a Szent Szellem befolyása,

  • az Igazság Szellemének működése,

  • Gondolatigazító fogadása,

  • a Legfelsőbb Lénnyel való kapcsolat kezdeti tudatosulása.

Bár ez a felsorolás hosszúnak tűnhet, tény, hogy a legtöbb normális genetikai adottságú és érzelmi fejlődésű halandó rendelkezik ezekkel a sajátosságokkal. Amint fentebb említettük, lehetnek olyanok, akik genetikai fogyatékossággal születnek, vagy olyan életeseményen mennek keresztül, ami akadályozza egy vagy több ilyen tulajdonság megszerzését; azonban még ezeknek az egyéneknek is lehetőségük lesz arra, hogy bejárják a hét mindenségrendi kört, amint elérik a lakóvilágokat. Az is megnyugtató, hogy a hetedik körbe tartozóknak van őrangyaluk és ott van a kerubok társasága is, akik felelősek értük.

Az első mindenségrendi kör

„Az első kör teljesítése a halandó lény viszonylagos érettségére utal.” (110:6.1)

„Az első kör. Az Igazító rendszerint nem képes közvetlenül, egyből szóba elegyedni veletek addig, amíg el nem éritek a fokozatos halandói fejlődés első és végső körét. Ez a szint jelképezi az elme-Igazító viszonynak a lehetséges legmagasabb rendű megvalósítását az emberi tapasztalásban a kifejlődő morontia léleknek az anyagi test öltözékétől való megszabadulását megelőzően. Az elmét, az érzelmeket és a mindenségrendi látásmódot illetően az első pszichikai (lelki) kör elérésével kerül az anyagi elme és a szellem Igazító a lehető legközelebb egymáshoz az emberi tapasztalásban.” (110:6.15)

„Az első mindenségrendi kör sikeres teljesítése az elő-morontia halandói érettség elérését jelzi, továbbá mutatja az elmeszellem-segédek közös segédkezésének mint az emberi személyiségbeli elmeműködés kizárólagos befolyásolásának a végét is.” (110:6.21)

„Az egyéni Igazítók létpályájának nagy napjai: (…) amikor emberi társuk eléri az első pszichikai (lelki) kört, s ezáltal képessé válnak az egymás közti érintkezésre, legalábbis bizonyos mértékig[.]” (110:6.22)

„(…) az önmagatok megértésében, legyőzésében és egyre teljesebb szabályozásában juttok egyre előbbre; és így haladtok körről körre, amíg (…) eléritek a bennetek lakozó Igazítóval való viszonylagos kapcsolat és közösség első, vagyis belső körét.” (113:1.6)

Az első kör néhány alapvető sajátossága:

  • kommunikáció az Igazítóval,

  • az ember és az Igazító közvetlen közelsége,

  • az elő-morontia halandói érettség elérése,

  • az elmeszellem-segédek szolgálatának befejeződése.

Az Igazítóval való kommunikáció [közléscsere] szempontját a szerzők többször is említik az első kör bemutatásánál. Ez részben annak köszönhető, hogy az első kör „(…) elérésével kerül az anyagi elme és a szellem Igazító a lehető legközelebb egymáshoz az emberi tapasztalásban.” (110:6.15) A Gondolatigazítóval való kommunikáció sokféle formában történhet; azonban „(…) az Igazító egyre hatékonyabban lesz képes arra, hogy (…) egyre élénkebben és egyre meggyőzőbben ültesse be a beteljesülésről általa alkotott képi megjelenítéseket.” (110:6.5) Az Urantia könyvből nem derül ki, hogy melyek ezek a beteljesülésről alkotott képi megjelenítések, de feltételezhetjük, hogy az eljövendő felemelkedési kaland élénk ábrázolásai lehetnek.

A második jellemző az elő-morontia halandói érettség elérése. A lakóvilágokon arra törekszünk, hogy elérjük „(…) az evolúciós lélek és a megjelenő Legfelsőbb Lény első kapcsolatának morontia tudatosulásá[t]” (110:6.16) Az elő-morontia érettséget úgy lehetne leírni, hogy az első körösök elérik a mindenségrendi érettséget, ami jelzi a szélesebb látószög és a létezésük mélyebb értelme felismerésének kezdetét.

Az utolsó attribútum, vagyis az elmeszellem-segédek együttes szolgálatának megszűnése igencsak meglepő. A legtöbb urantiaiban nem tudatosul napi szinten az elmeszellem-segédek működésének hatása. Az elmeszellem-segédek folyamatosan arra törekedtek, hogy az egyén elméjét a bölcsesség, az istenimádat, a tanácskozás, a tudás, a bátorság, az értelem és a belső meglátás magasabb fokának eléréséhez segítsék. Mire elérjük az első kört, e segédkező szellemek befolyása megszűnik. Ez azt jelenti, hogy az egyén ettől kezdve már saját maga képes ezekre a döntésekre.

Ezen a ponton már tudjuk, hogy melyek a hetedik körös és az első körös felemelkedők ismertetőjegyei. Az Urantia különleges történelmének köszönhetően a legtöbben már itt elérték a hetedik kört. Ez szinte az egész bolygóra kiterjedő eredmény. Különleges esetekben, az életesemények sajátos alakulásából kifolyólag egyes halandók nem teljesítik a hetedik kört.

Az első kör húsvér testben való elérése nem vehető biztosra a legtöbb urantiai esetében, bár néhányuknak sikerül. Az első kör teljesítése után a Gondolatigazító jobb lehetőséget kap ahhoz, hogy az eszményképeket és a fogalmakat az elő-morontia ember számára megjelenítse. Az ilyen halandó már túlhaladt azon a fejlettségi szinten, hogy szüksége legyen az elmeszellem-segédek mindennapos segédkezésére.

A harmadik mindenségrendi kör

„(…) mindazokhoz, akik a harmadikat már elérték, nyomban személyes beteljesülés-őrangyalt rendelnek. E halandók a megítéltetési vagy egyéb döntésektől függetlenül személyesülnek újra a morontia létben.” (49:6.8)

„A harmadik kör. Az Igazító munkája sokkal hatékonyabbá válik, miután a felemelkedő emberi lény eléri a harmadik kört és személyes szeráfi beteljesülés-őrangyalt kap. Bár az Igazító és a szeráfi oltalmazó erőfeszítéseiben láthatóan nincs közvetlen összhang, mégis észlelhető egyfajta félreérthetetlen előrelépés a mindenségrendi gyarapodás és a szellemi fejlődés minden szakaszában a személyes szeráfi kísérő kijelölését követően. Amint a halandó elérte a harmadik kört, az Igazító hozzáfog az emberi elme morontia lényegűvé alakításához a halandói élet hátralévő részében annak érdekében, hogy a teremtmény teljesítse a még hátralévő köröket, és elérje az isteni-emberi társulás végső szakaszát még mielőtt a halál ezt a különleges társulást szétbontja.” (110:6.14)

„A hetediktől a harmadik körig egyre jobban és egységesebben érvényesül a hét elmeszellem-segéd hatása annak a feladatnak a végrehajtásában, hogy megszabadítsák a halandói elmét az anyagi-létbeli rendszerek valóságaitól való függéstől, mely feladat előkészítő jellegű a morontia szintek megtapasztalásába való egyre teljesebb bevezetéshez. A harmadik körtől kezdve a segédek hatása fokozatosan mérséklődik.” (110:6.20)

„Az egyéni Igazítók létpályájának nagy napjai: először azok, amikor emberi társuk áttöri a harmadik pszichikai (lelki) kört és így biztosítja a Nevelő önálló tevékenységét és szélesebb körű működését (…)” (110:6.22)

„Amint a halandói elme legyőzi az állati örökségből származó tehetetlenséget és eléri az emberi értelem és megszerzett szellemiség harmadik körét, egy (a valóságban kettő) személyes angyal azon nyomban teljesen és kizárólagosan az adott felemelkedő halandóhoz szegődik. Az emberi lelkek tehát a bennük lakozó, állandóan és egyre hatékonyabban tevékenykedő Gondolatigazítón felül így kapnak személyes beteljesülés-őrangyali osztatlan segítséget erőfeszítéseikhez, hogy teljesítsék a harmadik kört, átjussanak a másodikon és elérjék az elsőt.” (113:1.8)

Melyek tehát a harmadik kör jellemzői? Ennek a körnek több azonosítható ismertetőjegye is van. Az egyes halandó ezen a szinten már

  • személyes beteljesülés-őrangyallal rendelkezik,

  • a morontia létben a korszakos vagy egyéb megítéltetési döntésektől függetlenül újraszemélyesülhet,

  • a mindenségrendi teljesítmények és a szellemi fejlődés minden szakaszában félreérthetetlen javulást mutat,

  • teljesebb mértékben együttműködik, amikor az Igazító az elme morontia lényegű átalakításán dolgozik,

  • a harmadik körtől kezdve az elmeszellem-segédi közreműködés fokozatos csökkenését tapasztalja,

  • a Nevelő számára működési önállóságot és a működéséhez tágabb teret biztosít.

A harmadik kör Urantián való elérése azonnali és látványos javulást hoz a mindenségrendi teljesítmények és a személyes szellemi fejlődés terén. A Gondolatigazító bővebb működési kört és működési önállóságot kap, ami részben annak köszönhető, hogy a hét elmeszellem-segéd szolgálata ekkor kezd mérséklődni. A tökéletesedő személyiség többé már nem függ annyira az elmeszellem-segédek működésétől, itt már inkább az a helyzet, hogy a kifejlődő lélek ekkorra eléri azt a képességet, hogy a Gondolatigazító tisztább ráhatásával összhangban saját maga irányítsa a szellemi fejlődését. A Gondolatigazító most már képes úgy kommunikálni, hogy az emberi elme morontia lényegűvé alakítására irányuló törekvései eredményesebbek legyenek.

A másik két sajátosság meglehetősen izgalmas. Ki ne szeretne személyes beteljesülés-őrangyalt, és ugyebár ki ne szeretné megtapasztalni a mielőbbi feltámadást? A kijelölt személyes beteljesülés-őrangyalból valójában kettő van, mivel párban járnak. A harmadik kör elérése kölcsönös előnyöket biztosít a beteljesülés-őrangyalok számára.

„Az idő gyermekeinek e személyes kísérőit beteljesülés-őrangyaloknak hívjuk, ezzel is jelezve, hogy ők vigyázzák a halandó teremtményeket az isteni beteljesülés útján, és hogy ennek során a saját felsőbb rendeltetésük beteljesülését is meghatározzák.” (39:8.5)
Ez azt jelenti, hogy a harmadik körös felemelkedő a Gondolatigazítóval együtt három mennyei személyiség segítségét élvezi. Ez nem kis teljesítmény.

Ehhez jön még az az előny, hogy az első morontia szférán úgy ébredhetünk, hogy nem kell megvárnunk a szokásos rend szerinti feltámadást. A harmadik körös felemelkedő pályája egyenesen oda vezetett, hogy az illető azonnal folytathatja a paradicsomi útját. Az ébredésnél a mennyei személyiségek egy kiválasztott csoportja lesz jelen, akik különleges figyelmet szentelnek az új morontia szellemnek.

A harmadik kör sajátosságai felsorolásának további része a 111:7.4 és 111:7.5 bekezdésből származik, és most itt a helye egy óvatosságra intő megjegyzésnek. Ez egy beteljesülés-őrangyaltól származó hiteles közlés. Ebben a szakaszban nincs utalás arra, hogy az angyali beszámoló melyik körre vonatkozik; az angyal közleménye azonban tartalmaz egy felsorolást bizonyos sajátosságokról és az azok ellen ható vonásokról, s ezekből további sajátosságokra következtethetünk.

„(…) meghallgattam az egyik beteljesülés-őrangyal hivatalos beszámolóját arról, hogy milyen nehézségeket okozott neki a halandó társ szolgálata. A szeráf elmondta, hogy:

»A nehézségeket nagyrészt az okozta, hogy állandó feszültség volt a rám bízott teremtmény két természete között: az igyekezet kibontakozásával az állati tunyaság állt szemben; egy fejlettebb nép eszményképei egy fejletlenebb emberfajta ösztöneivel kereszteződtek; egy nagy elme fennkölt céljainak az ősi örökségből származó késztetés szegült ellen; a távlatot szemlélő Nevelő előrelátását az időbeli teremtmény rövidlátása semlegesítette; a felemelkedő lény fejlődési terveit az anyagi természet vágyai és sóvárgásai módosították; a világegyetemi értelem pislákolását a fejlődő faj vegyi-energia parancsai nyomták el; az angyalok késztetésével egy állat érzelmei álltak szemben; az értelmi képességek pallérozását az ösztön-hajlamok hiúsították meg; az egyéni tapasztalásokkal a faji szinten felgyülemlett hajlamok kerültek szembe; a legjobb célokra a legrosszabb szándék vetült; a lángelme szárnyalását a középszer nehézkessége semlegesítette; a jó kifejlődését a rossz tehetetlensége hátráltatta; a szépség művészetét a rossz jelenléte szennyezte be; az egészség pezsgését a betegség erőtlensége semlegesítette; a hit kútját a félelem mérgei szennyezték; az öröm forrását a szomorúság vizei keserítették meg; az örömteli várakozást a valóság keserűsége tette vágyálommá; az élet örömeiben állandóan jelen volt a halál szomorúságának fenyegetése. Micsoda élet, micsoda bolygón! És mégis, a Gondolatigazító folyamatosan segítő és ösztökélő jelenlétének köszönhetően e lélek komoly eredményeket ért el a boldogság és a sikeresség terén és mostanra eljutott a lakóvilág ítélő-termeibe.«” (111:7.4-5)

A következő felsorolásban a pozitív ismertetőjegyekre összpontosítunk:

  • az igyekezet kibontakozása,

  • egy nagy elme fennkölt céljai,

  • a távlatot szemlélő Nevelő előrelátása,

  • a felemelkedő lény fejlődési tervei,

  • a világegyetemi értelem pislákolása,

  • az angyalok késztetése,

  • az értelmi képességek pallérozása,

  • az egyéni tapasztalások,

  • a lángelme szárnyalása,

  • a jó kifejlődése,

  • a szépség művészete,

  • az egészség pezsgése,

  • a hit kútfője,

  • az öröm forrása,

  • az örömteli várakozás,

  • az élet örömei.

Nyilvánvalóan nincs feltüntetve, hogy ez a részlet melyik kör-elérésre vonatkozik. A lista azonban jelzésértékű abból a szempontból, hogy hol keresgéljenek azok, akik azon tűnődnek, hogy milyen más harmadik körös sajátosságok létezhetnek; mert kétségtelen, hogy ha ezek a tulajdonságok bármelyik körre érvényesek, akkor valójában alkalmazhatók a harmadik körre is.

Az igyekezet kibontakozása, melyet egy nagy elme fennkölt céljai nemesítenek, olyan személyiségre utal, aki komoly ambícióval rendelkezik s ehhez a személyes haszonszerzés rövidlátó szemléleténél magasabb rendű cél párosul.

A távlatot szemlélő Nevelő előrelátása és a felemelkedő lény fejlődési tervei a harmadik körös személynek a Gondolatigazítóval való szoros kapcsolatára utalnak, ami a személyes cselekedetek mindenségrendi következményeinek magasabb szintű megértéséhez tartozik.

A harmadik körön járó felemelkedő a személyes beteljesülés-őrangyal kirendelésének köszönhetően minden bizonnyal a világegyetemi értelem pislákolását, felvillanását és az angyalok folyamatos ösztönzését kapja a kör teljesítésének útján való továbbhaladáshoz.

Ahogy az őrangyal és a Gondolatigazító halad előre az értelmi képességek pallérozása terén, a harmadik körnél tartó személyt egyre jobban felkészítik arra, hogy a legjobbat hozza ki a tapasztalásaiból, s ezekből morontia minőségű válaszokat szintetizáljon az igazság, a szépség és a jóság örökké tartó felfedezésének útján.

A harmadik körnél tartó felemelkedő lángelméjének szárnyalása az általános jó és nem a személyes haszonszerzés terén értelmezett előrehaladással áll összefüggésben, mivel a harmadik körös személy tudja vagy hiszi, hogy az urantiai testvéreinek segítése érdekében végzett munkája tízszeresen is megtérül.

Fontos a művészet szépségének megtapasztalása és a kicsattanó egészség fenntartásán való munkálkodás, mert ezek megőrzik a benső erőnket, és jobb mentális és fizikai hordozót biztosítanak számunkra a fejlődésünk folytatásához.

A harmadik körös felemelkedő számára a hit kútfőjéből egyetemes öröm, a várakozás öröme és az életöröm fakad. Az ilyen személyiség csüggedése sohasem tartós. Annak tudata, hogy az Univerzum azért van itt, hogy segítsen, élteti az öröm létfontosságú elemét és lehetővé tesz egyfajta örömteli várakozást a jövőbeli kihívások és sikerek tekintetében.

Ha mindannyian alaposan megvizsgáljuk a kifelé irányuló cselekedeteinket és a benső vezetésünket, akkor általános képet kaphatunk a hét körön való előrehaladásunkról. Ez a fejlődés nem függ semmilyen konkrét szellemi megértéstől vagy anyagi eredménytől. A hét mindenségrendi körön való haladás mindenki számára elérhető, ott van a lehetősége mindenki tapasztalásában, mindenségrendi gondolkodási keretein belül.

A paradicsomi istenségek olyan Tökéletes Világegyetemet hoztak létre, amely válaszol a fejlődéssel kapcsolatos egyéni szükségleteinkre és képességeinkre. Teljesen rajtunk áll akármelyik mindenségrendi kör elérése, még itt, az Urantián is. Az ilyen teljesítmény útjában egyetlen akadály áll, mégpedig az, ha szünetet tartunk a természetünkben rejlő olyan következetlenségen való felülemelkedésért folytatott küzdelemben, mint a tunyaság, az alsóbbrendű ösztönök, a primitív késztetések, a mindenségrendi rövidlátás, az anyagi természet vágyai, az állatias érzelmek, a faji hajlamok, a középszerűség, a tehetetlenség, a félelem és a szomorúság.

 

Forrás:

  • Guevara, R.: The Third Cosmic Circle. In: Fellowship Herald, Vol. 10, Summer 2009.

Magyar fordítás:

  • Cseh Gábor (2025). CC BY-NC-ND HU.

 

Szerző
Év

Hozzászólások