Szabadság vagy szabadosság

Cikk: Tanulmányozás

Szabadság vagy szabadosság

 

Az 54. írás ezt közli a szabadságról és a szabadosságról:

„A luciferi lázadásból eredő összes kellemetlen nehézség közül egyből sem támadt több bonyodalom, mint abból, hogy az éretlen evolúciós halandók nem képesek különbséget tenni az igaz és a hamis szabadság között.” (54:1.1)

Nyilvánvaló, hogy ha az ideológiai küzdelem jó oldalán akarunk állni, akkor nekünk magunknak is képesnek kell lennünk a különbségtételre. Emlékezzünk, hogy számos, régóta hűséges mennyei személyiség nem tudott különbséget tenni, és a Lucifer-lázadás magával ragadta őket. Tehát lehet, hogy nem is lesz ez olyan egyszerű, mint gondolnánk.

Szánjunk időt arra, hogy javítsuk a belátási képességeinket annak érdekében, hogy különbséget tudjunk tenni a szabadság és a szabadosság között, és a jó oldalra állhassunk.

 

Az időbeli vétek és a térbeli rossz

Az a Fenséges Hírvivő, aki az 54. írás szerzője, az igaz és a hamis szabadság szembeállításával sorolta a különbségeket. Íme az első:

„Az igaz szabadság a korszakokon át mutatott törekvés, és az evolúciós fejlődés jutalma.

A hamis szabadság az időbeli vétek és a térbeli rossz jelentette ravasz mesterkedés. 

A tartós szabadság az igazságosság – az értelem, az érettség, a testvériesség és a méltányosság – valóságában mutatkozik meg.” (54:1.2, kiemelés a szerzőtől)

Ebben az írásban a Fenséges Hírvivő összehasonlítja az időt és a teret. Az idő, ahogy itt használjuk, az események természetes folyamata, a természetes evolúciós folyamat. A tér a helyünkre vagy a státusunkra utal, vagy arra, hogy hol is vagyunk a világegyetemben.

Azt írja, hogy az igazi szabadságot úgy érhetjük el, ha elnyerjük a helyünket a világegyetemben, és megtapasztaljuk az evolúciós folyamatot, hogy a megleljük a helyünket. Ehhez pedig intelligencia, érettség, testvériség és méltányosság, illetve tisztesség kell. A hamis szabadság viszont azt sugallja, hogy az idő vétek, a tér pedig rossz. Más szavakkal, a hamis szabadság azt mondja: „Nem akarom megvárni, hogy a dolgok a természetes evolúciós folyamat szerint történjenek. Most akarom, és nem kell tennem semmit, hogy elérjem a célomat. Gonosz és igazságtalan dolog, hogy várakozásra és az előrelépés kiérdemlésére kényszerítenek.” Ez hamis szabadság.

Ezt a különbségtételt szem előtt tartva képesnek kell lennünk azonosítani azokat az ideológiákat, amelyek a szabadosságot támogatják a szabadsággal szemben. Megállapíthatjuk, hogy bármely ideológia, amely elutasítja a várakozást és az előrelépés kiérdemlését, az a hamis szabadság terméke.

A hamis szabadság megnyilvánulásai:

  • Lopás – amikor valaki elveszi másoktól, amit nem érdemelt meg.

  • Gyilkosság – amikor valaki nem hajlandó az igazságszolgáltatásra várni.

  • Vesztegetés – amikor valaki olyan lehetőséget teremt, amely egyébként nem volt elérhető számára.

  • Hazugság – amikor valaki hamis valóságot hoz létre önző célok érdekében.

Mindezek a szabadosság megnyilvánulásai. És még rengeteg példát hozhatnánk.

 

Nyilvánvaló igazságtalanság

A Fenséges Hírvivő közlendőjének további elemei a következők:

„A szabadság a mindenségrendi létezés önpusztító eljárása akkor, ha annak mozgatója értelemhiányos, korlátlan és ellenőrizetlen.

Az igaz szabadság egyre szorosabban kötődik a valósághoz és mindig tekintettel van a társadalmi igazságosságra, a mindenségrendi méltányosságra, a világegyetemi testvériességre és az isteni kötelezettségekre.” (54:1.3)

A szabadság végzetes, ha elszakad az anyagi igazságosságtól, az értelmi méltányosságtól, a társadalmi türelemtől, az erkölcsi kötelességtől és a szellemi értékektől. (…)” (54:1.4)

Ezek a megkülönböztetések arra utalnak, hogy azok a szabadságok, amelyek nem értelmesen átgondoltak a másokra háruló következményekkel tekintetében, vagy amelyeket gátlás nélkül gyakorolnak, azok mind hamis szabadságok. Míg azok a szabadságok, amelyek figyelembe veszik a tetteink másokra gyakorolt hatását, és amelyeket méltányosság mérsékel, azok igazi szabadságok.

Keressünk példákat? Vegyük ezeket:

  • Ártatlan emberek tulajdonának megsemmisítése, tiltakozásul a bűnösök tettei ellen.

  • Megengedni bizonyos szabadságjogokat egyeseknek, de megtagadni ugyanazokat a szabadságokat másoktól.

  • Olyan cselekedetekben való részvétel, amelyek örömet okoznak nekünk, de ártanak másoknak.

Ezek további példák a hamis szabadságra, vagyis a szabadosságra. Valószínűleg mindenki tudná folytatni a felsorolást.

 

Ellenőrizetlen önkifejezés

A Fenséges Hírvivő közli ezt is:

„A zabolátlan saját akarat és a szabályozatlan önkifejezés egyenlő a legteljesebb önzőséggel, a nem-istenszerűség csúcsával. Ha a szabadság nem jár együtt az önmagunk feletti uralom fokozatos megszerzésével, akkor nem más, mint valós alapokat nélkülöző, önös halandói képzelgés. (…)” (54:1.5)

Itt arra utal, hogy azok az eszmék, amelyek mások érzéseire vagy a rájuk háruló következményekre tekintet nélkül bátorítják az önkifejezést, azok az istentelen és önámító önzés példái. Egy ilyen ideológiára példa a luciferi állítás:

„Tegyetek, amit csak szeretnétek.”

Ezt a felfogást sokan népszerűsítik a kortárs és rock zene műfajában. Lehet, hogy ártalmatlan kifejezésnek tűnik, pedig éppen a Jézus szavaival való szembenállásként keletkezett:

„Tégy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled tegyenek.”

A luciferi állítás – tegyél, amit csak szeretnél – az egész modern társadalomban használatos (…). Akik ezt az ideológiát elfogadják, nagyon könnyen az ideológiai küzdelem rossz oldalán találhatják magukat.

 

A szabadosság veszélyei

A Fenséges Hírvivő a szabadság és a szabadosság közötti ellentétet a következőképpen magyarázta:

  • öntisztelet vagy önimádat

  • önuralom vagy önteltségből eredő önérvényesítés

Néha nehéz észrevenni a kontrasztot a modern társadalomban. Ezért hasznos lehet felidézni, mi történt az emberiség történelmének korai szakaszában az Urantián, amikor a szabadosságot tanították a szabadság kárára. A 67. írásban egyebek mellett ez áll:

„Röviddel a lázadást követően a zendülésben résztvevő teljes törzskar erős védelmi harcokra kényszerült a városért azokkal a félvad hordákkal szemben, amelyek megrohanták a falakat a szabadság azon tantételeinek eredményeként, melyeket úgy ismertettek meg velük, hogy arra még nem voltak felkészülve. És még évekkel azelőtt, hogy a szép főváros eltűnt volna a déli habokban, a dalamatiai hátország félrevezetett és rosszra tanított törzsei szinte kíméletlen rohammal le is csaptak a fényes városra, és a szakadár törzskart és társaikat onnan északi irányban kiszorították.

Kaligasztiának az a rendszere, hogy az emberi társadalmat késlekedés nélkül újjászervezi az egyéni és a közösségi szabadságról általa alkotott eszmék szerint, gyors és többé-kevésbé teljes kudarcnak bizonyult. A társadalom hamar visszasüllyedt a régi élőlénytani szintjére és a haladásért való küzdelem megint kezdődött elölről, nem sokkal azelőttről, ahol a Kaligasztia-féle rendszer a működését megkezdte, mert e felfordulás a világot mély zűrzavarba taszította.” (67:5.2-3)

A hamis szabadsággal való játszadozás pusztító hatással volt a világunkra, és ilyen hatása lesz a jövőben is. Tehát van okunk ébernek és éleslátónak lenni, nehogy a küzdelem rossz oldalán találjuk magunkat.

Összefoglalva, az igaz szabadság a világegyetem útja. És ennek eredménye egy rendezett, tisztességes, békés és barátságos univerzum. Másrészt a hamis szabadság, vagyis a szabadosság okozta azt a lázadást és az ebből fakadó ideológiai küzdelmet, amelyet most átélünk. Csak az igaz szabadság helyreállítása hozza meg a vágyott békét a földön és a jóakarat érvényesülését minden férfi és nő számára.

Azok, akik Mihály oldalán állnak, nagy szolgálatot tehetnek azáltal, hogy a szavaikkal és a magatartásukkal hirdetik az igazi szabadságot, és leleplezik a szabadosságot. Tedd fel a kérdést magadnak:

  • Tisztességes vagyok-e a másokkal való kapcsolataimban?

  • Ugyanazon szabályok szerint élek-e, mint amiket másoktól elvárok?

  • Tiszteletben tartom-e az időt és a teret azáltal, hogy nem szegem meg az isteni törvényeket a céljaim elérése érdekében?

  • Hajlandó vagyok-e leleplezni a szabadosságot, ha rábukkanok?

Ezek mind személyes megfontolás tárgyát képezik.

(…)

Az Igazság Szelleme legyen veletek.

 

Forrás:

  • Reed, Zshonette: The Ideological Struggle. Part 3. Liberty vs License. In: Journal – May 2023. UAI.

 

Szerző
Év

Hozzászólások