A korszakos kinyilatkoztatásokban megmutatkozó alapelvek az emberek elérése és felvilágosítása terén
(kivonat)
1. A Bolygóherceg gyakorlati módszere az emberek elérése és felvilágosítása terén
-
Az érkezés időzítése úgy, hogy az egybeessen a bolygón élő népek megfelelő felkészültségével az evolúciós fejlődésre.
-
Olyan kapcsolattartó személyi állomány igénybevétele, amely elegendően közel állt a halandói helyzethez ahhoz, hogy a kommunikáció hatékony lehessen és a tevékenység ösztönzést jelentsen.
-
Olyan központi helyszínt alakítottak ki, amely megfelelő létesítményeket és védelmet biztosított a szolgálatukhoz, valamint a méretével és a szépségével lenyűgözte e korai embereket.
-
Tíz alapvető tanács felállítását támogatták a polgárosodás és a kultúra intézményeinek fejlesztése érdekében.
-
Lassan és az evolúciós fejlődési ütem szerint dolgoztak a társadalomban már meglévő alapokra építkezve.
-
Odavonzották a legjobb elméket, kiképezték ezeket az embereket, és visszaküldték őket követként a népükhöz.
-
Ötven mintaotthon példájával ösztönözték a családi életet, ahol befogadott gyermekeket neveltek és tanítottak.
-
Megismertettek az emberekkel hét alapvető erkölcsi-szellemi parancsolatot.
-
Nagy hangsúlyt helyeztek az állattenyésztésre és a földművelésre.
-
Túl korán biztosítottak korlátlan szabadságot a félig-meddig vadaknak, ami 300.000 évnyi evolúciós fejlődést tett semmissé.
2. Az Ádám és Éva gyakorlati módszere az emberek elérése és felvilágosítása terén
-
Ádám és Éva érkezése egybeesett a biológiai és kulturális felemelkedés evolúciós igényének megjelenésével.
-
Ádám és Éva elég közel állt a halandókhoz annyiban, hogy az biológiailag és kulturálisan is ösztönözze őket, ugyanakkor a jelenlétük az embereket félelemmel vegyes bámulattal töltötte el.
-
Hangsúlyozták a fejlődés isteni tervét.
-
Elősegítették az édeni civilizáció fokozatos kiterjesztését.
-
Nőket és férfiakat is alkalmaztak fontos beosztásokban.
-
Elősegítették a kézműves mesterségek és a kereskedelmi kapcsolatok fejlődését.
-
Ádám megpróbált létrehozni egy képviseleti világkormányt, de ez a kísérlete a féktelen személyes szabadság eszméje miatt eredménytelen lett. A törzsek nagyköveteket küldtek egymáshoz.
-
Kertművelési iskolákat szerveztek a tények, az értékek és a közösségépítés tanítására.
-
Törvényeket vezettek be a régebbi dalamatiai törvénykönyvek nyomán, amelyek a társadalom alapvető intézményeit támogatták.
-
Türelmetlenné váltak az eredeti isteni tervvel, és egyéni újításokat szerettek volna. Ez a gondolkodásmód vétekhez és a bolygó fejlődésmenetének megtöréséhez vezetett.
-
A második kertben a polgári közigazgatást, az oktatási módszereket és a vallási áhítatot helyezték előtérbe.
-
Beindították a fajfejlesztés tervét.
3. Makiventa Melkizedek gyakorlati módszere az emberek elérése és felvilágosítása terén
-
A melkizedekek kértek segítséget, de magukra voltak utalva.
-
Makiventa mint a birodalom nagy bölcsességgel rendelkező és számos nyelven beszélő embere képes volt a hatékony kommunikációra és arra is, hogy a társaira mély benyomást tegyen.
-
Makiventa elsősorban El Elyon papjaként működött, és az egy Istenről szóló tanítást hangsúlyozta.
-
A legtöbb salemi tanítványt egyszerűen a hitre tanították. Néhányuknak magasabb rendű igazságokat is átadtak.
-
Melkizedek-egyházat alakítottak, amely a hívektől hűségesküt igényelt, és annak megfogadását is, hogy minden embernek terjesztik a jó hírt.
-
A Melkizedek hét parancsolatát tanították a mindennapi élet vezérelveiként.
-
Ábrahámot választották vezetőnek, hogy az egy Isten eszméjét életben tartsa a világban.
-
Makiventa hangsúlyozta a mennyek országa szellemi felfogásának fontosságát.
-
Ábrahámnak több mint 100.000 tizedfizetője lett, akik így támogatták a Melkizedek-féle testvériséget.
-
Makiventa tanhirdetőket képzett ki és küldött ki a világba. E misszionáriusokat arra tanították, hogy ne az erkölcsök megváltoztatását hangsúlyozzák, ne szervezzenek vallási gyülekezeteket és ne működjenek papokként.
4. Jézus gyakorlati módszere az emberek elérése és felvilágosítása terén
-
Konkrét eljárási útmutatásokat kapott Immanueltől.
-
Igyekezett alaposan megismerni az embereket, akiket szolgálni jött.
-
Személyes munkát is végzett az egyes emberek érdekében. Gyakran kért segítséget, és ezzel lehetőséget teremtett az emberek számára való segédkezésre.
-
Nagy érdeklődést mutatott a fiatalok iránt, de nem adott tanácsot, hacsak nem kérték.
-
Előadásokat tartott Urmiában.
-
Elfogadta a korának őszinte embereit, amikor alávetette magát a János általi keresztelésnek.
-
Az Atya akaratát követve tervezte meg a nyilvános szolgálatát. Feltűnésmentes életet élt, és nem egyezett ki a gonosszal.
-
Hétköznapi embereket választott apostolnak; kiképezte, megszervezte és felszentelte őket.
-
Elvárta az apostoloktól, hogy személyes munkát végezzenek, mielőtt engedélyezte volna számukra a nyilvános tanhirdetést.
-
Prófétai, fokozatos fejlődési utat bejáró tanítóként kezdte meg a nyilvános munkáját, önmagára az „Ember Fia” megjelölést alkalmazta.
-
A zsinagógákban tanított és a társadalom vallási keretei között munkálkodott mindaddig, amíg ezt a csatornát el nem zárták előle.
-
A szolgálatát elsősorban a saját népe körében végezte.
-
Mindenféle emberrel kapcsolatba került, igyekezett nemesebb igazságokat átadni nekik, és hagyta, hogy ezek az igazságok kiszorítsák azt, ami kevésbé nemes volt.
-
Apostolokat és vándor hitszónokokat küldött ki párban, férfiakat és nőket egyaránt.
-
Támogatta a betegek segítését, és nála az egész ember állt a középpontban.
-
Személyes ismeretségen keresztül tanított, kérdés-felelet módszert és példázatokat használt.
-
Óvott a merev vallási szabályok és dogmák használatától.
-
Ellenállt annak a próbálkozásnak, hogy királyt csináljanak belőle, és inkább az Isten atyaságának és az emberek testvériségének szellemi országát hangsúlyozta.
-
Igyekezett kerülni a szükségtelen összeütközéseket.
-
Elfogadta a követői azon igényét, hogy őt különleges „Isten Fiának” tekintsék, és ezt a felismerést az átlényegüléssel megerősítette, és ezt alátámasztó kijelentéseket tett.
-
Akkor szállt szembe a (vallási) hatóságokkal, amikor minden más megközelítés kudarcot vallott.
-
Leleplezte a zsidó hatóságok valódi szándékát azáltal, hogy Lázár feltámasztásával egy gyakran követelt „csodás jelet” adott nekik.
-
Megalapozta az Utolsó Estebéd jelképes üzenetét.
-
Az apostolaira és tanítványaira bízta az országról szóló evangélium egész világon való terjesztésének felelősségét.
-
Megajándékozta az emberiséget az Igazság Szellemével.
A tanításának sarkalatos jellemzői:
-
Az egyén elsődleges fontossága
-
A saját akarat mint az emberi tapasztalás meghatározó tényezője
-
Szellemi közösség az Atya Istennel
-
Az ember szeretetteljes szolgálatából nyerhető legfőbb megelégedés
-
Az anyagi dolgok meghaladása a szellemiek által a személyes emberi tapasztalásban
Az emberek elérése és felvilágosítása terén alkalmazható alapelvek
(Az öt korszakos kinyilatkoztatásban alkalmazott gyakorlati módszerek alapján)
-
A tevékenységet úgy célszerű időzíteni, hogy egybeessen az egyén és a társadalom evolúciós felkészültségével.
-
Azokat a személyiségeket és technikákat kell igénybe venni, akik, illetve amelyek a leghatékonyabban képesek megszólítani az elért embereket.
-
A felvilágosító tevékenységeknek az összes alapvető társadalmi intézményt fejlettebb szintre kell emelniük.
-
A munkának lassan kell haladnia, hogy ösztönözze a természetes ütemű növekedést, és az egyénben és a társadalomban már meglévő alapokra kell építkezni.
-
A helyiek, ha már felkészítésben részesültek, hatékonyabbak, mint a „kívülállók”. Először a saját köreinkben való segédkezésre kell összpontosítanunk. Az emberekkel való alapos, első kézből származó tapasztalatszerzés a hatékony felvilágosító munka előfeltétele.
-
A természetes ütemű (evolúciós) növekedést mind a szellemi, mind az anyagi eredmények terén a társadalom alapvető erkölcsi-szellemi elveihez való hűség tartja fenn és biztosítja.
-
A család jelenti az alapvető társadalmi intézményt. Az egyén növekedése és a társadalom fejlődése szorosan összefügg a családi élet minőségével.
-
A szabadság és a hatalom a szellem irányításának és a személyiség kiteljesedésének terméke. Ha idő előtt adják meg vagy korlátozzák, az katasztrófához vezet.
-
Az iskolák alapvető szerepet játszanak az evolúciós növekedés szempontjából fontos tények és értékek közvetítésében. A fokozatosan fejlődő közösség építését is ösztönözhetik.
-
A politikai, jogi és kormányzati csatornák felhasználhatók az egyéni és a társadalmi viselkedés terén való fejlődés hatékony intézményesítésére.
-
A türelmetlenség alááshatja a szellemi eszményképekbe és az evolúciós módszertanba vetett hitünket. A történelem és a tapasztalat arra tanít, hogy a rövidebbnek tűnő utak általában bukáshoz vezetnek.
-
Csak annyi tudást adjunk át, amennyit az egyén vagy a társadalom képes befogadni a gondolkodás és a tapasztalás terén.
-
A vallási intézmények különösen hatékonyak a közösségépítés, a hitbeli igazságokhoz való hűség előmozdításában és a felvilágosító szolgálat tényleges működése terén. A szellemi igazságok minden ember számára hatékonyan közvetíthetők; nem szabad összekeverni őket meghatározott erkölcsi magatartással vagy társadalmi szokásokkal, illetve nem szabad őket azokhoz kötni. Ez utóbbiakat az adott egyénnek vagy társadalomnak kell meghatároznia. A vezetés minősége alapvető fontosságú a hatékony társadalmi működéshez, különösen a felvilágosító tevékenységekben. A tanhirdetők felkészítése és kiküldése mindig is az egyik legfontosabb felvilágosítási módszer volt bolygónkon.
-
Az emberekkel való személyes kapcsolat hatékonyabb a tömegkommunikációnál ott, ahol alapvető változásokra van szükség.
-
A tájékoztatást és a tanácsot akkor fogadják a legszívesebben, ha szükség van rá, vagy ha keresik.
-
Ha elfogadjuk az embereket és a közösségük részévé válunk, akkor nagyobb valószínűséggel gyakorolhat rájuk hatást az életünk és szívesebben veszik a meglátásainkat. A szokványos és természetes kommunikációs csatornák használata általában jobb, mint különleges kommunikációs csatornák kialakítása.
-
A legfontosabb útmutatás a mások számára teljesített szolgálatunk megtervezésében és végrehajtásában az Atya akarata. Ezt az útmutatást akkor leled meg, ha egy ideig őszintén, állhatatosan figyelsz a megérkezésére.
-
Általában a vallási intézmények azok a leginkább természetes és társadalmilag legmegfelelőbb csatornák, amelyeken keresztül a fejlett szellemi igazságot be lehet mutatni.
-
A párban és csoportban végzett közös munka növeli a hatékonyságot. A felvilágosító tevékenységekben mind a férfi, mind a női megközelítésre szükség van.
-
A teljes ember számára való segédkezésnek komoly szerepe van a felvilágosító munka végzése során.
-
A párbeszéd, a kérdés-felelet technika az egyik legjobb módszer a személyek közötti kommunikációban.
-
A példázatok és a tényleges élethelyzetek hatékonyan alkalmazhatók az eszmék és a hozzáállások emberek számára történő bemutatásában.
-
A dogmatikus meggyőződések és a merev hozzáállások akadályozzák a kommunikációt és a megértést. Az egyenesség és az őszinteség azonban tiszteletet parancsol.
-
A művészeti, zenei és szertartási jelképrendszerek révén gyakran hatásosabban tudunk kommunikálni, mint szavak útján.
-
A felvilágosító tevékenységek végzésére való késztetésünk végső soron Isten akaratából, a megosztásra és a szolgálatra vonatkozó isteni felhívásból fakad.
Az Urantia könyv gyakorlati módszere az emberek elérése és felvilágosítása terén
-
A közzétételt úgy időzítették, hogy az egybeessen a világ vallásainak alkotókészséget ösztönző képességének csökkenésével és lendületvesztésével, s erre egy olyan időszakban került sor, amikor a társadalomnak nagy szüksége van a szellemi iránymutatásra.
-
Igénybe vették a világ főbb vallásainak „könyvi” irányultságát.
-
A bolygó legjobb tudományának és vallásának alapjaira építkeztek.
-
Feltűnésmentes eljárást alkalmaztak a könyv kinyomtatására, és természetes fejlődésmenettel jellemezhető módszereket javasoltak az ismeretterjesztés terén végzendő segédkezéshez.
Amikor az Urantia könyvvel kapcsolatos ismeretterjesztés terén végzendő segédkezéshez útmutatást kértek a kinyilatkoztatóktól, azok nem voltak hajlandóak konkrét utasításokat adni, inkább azt tanácsolták, hogy tanulmányozzuk Jézus tervét a felvilágosító segédkezés tekintetében, és az ő példája alapján jelöljük ki az utat. A könyv hangsúlyozza a szolgálat és a felvilágosító küldetés fontosságát: „Ha a vallásotoknak nem előrevivő és hitterjesztő örömhírhozói vagytok, akkor áltatjátok magatokat annyiban, hogy amit vallásnak hívtok, az csak hagyományos hiedelem vagy pusztán értelmi bölcseleti rendszer.” (160:5.3) Sok hasonló idézetet lehetne felhozni. Az Urantia könyv alapfilozófiája minden emberi élet és cselekvés tekintetében az, hogy a saját bölcsességünket úgy kell használnunk, ahogyan azt az Isten akarata irányítja. A felvilágosító segédkezés végső soron a ti döntéseiteken és tetteiteken alapul.
Az előttünk jelenleg nyitva álló, legfontosabb evolúciós elérési és terjesztési csatornák
-
Személytől személy felé irányuló szolgálat, amikor olyan egyéneket találunk, akik készen állnak a teljesebb szellemi igazságra. A társadalom különböző intézményeiben való munka, és a jézusi vallás alapelveinek beépítése az életünkbe és azokba intézményekbe, ahol szolgálunk. Ez a felvilágosító szolgálat legalapvetőbb csatornája, de egyben a legközvetettebb és legjóindulatúbb megközelítés is.
-
Szervezzünk olvasóköröket, társaságokat és iskolákat. Ezek a csoportok majd tanulmányozzák az Urantia könyvet, valamint tanítókat és vezetőket képeznek.
-
Lépjünk kapcsolatba a világ egyházaival és vallásaival, mint kapcsolatteremtési csatornával, amelynek révén végül nemesebb szintet érhetnek el ezek az evolúciós vallások és a társadalom.
-
Lépjünk kapcsolatba főiskolákkal és egyetemekkel, mert ez is az ifjúsággal való kapcsolatfelvétel egyik módja.
-
Készítsünk oktatási anyagokat, folyóiratokat, művészeti alkotásokat és folytassunk olyan tevékenységeket, amelyek célja, hogy megismertessék az Urantia könyvet vagy annak meglátásait az egyénekkel és a társadalommal.
-
Vegyük igénybe a társadalmunk tömegmédiáját egy bölcs és stratégiai gondolkodásra épülő felvilágosító és terjesztő munka megtervezéséhez.
[A szerkesztő megjegyzése: Ezeket a gondolatokat a szerző még az internet elterjedése előtt írta. Ma az internetes technológiák a közösségi médiával kombinálva soha nem látott fejlődési lehetőségeket kínálnak a személyes szolgálat és a közösségépítés szempontjából.]
-
Ügyesen komponáljuk meg e kortárs módszerek halmazát egy olyan egységbe szervezett ismeretterjesztői munka részeként, amely szerte a világon egyéni és közösségi válaszokat fog adni az ötödik korszakos kinyilatkoztatásra.
Forrás:
-
Sprunger, M.J.: Basic Outreach Principles Exemplified in Epochal Revelations. 1976, rev. 1983, ed. Kantor, D., 2016. http://www.urantia-book-films.org/ministry/epochal-revelation-outreach-principles.htm
Hozzászólások